A játékmentes kapcsolat
Scharmüller k80 vonógolyós bekötés
A SCHARMÜLLER GmbH & CoKG cég, mint családi vállalkozás története az 1793-ban alapított patkoló-, és abroncskovács műhely alapításával indult. 1950-ben id. Josef Scharmüller a háborút követő nehézségek ellenére felépítette modern gépgyárát, amelyben kovácsolt mezőgazdasági gépalkatrészeket – elsősorban vonóberendezéseket kezdtek gyártani.
A gyártmányok hamar, mint minőségi termékek váltak kedveltté az Osztrák gazdák körében. 1955-ben jelent meg a gyártó a 6 helyzetben magasságban állítható vonófejével, és a fejlesztések sora, valamint a gyár növekedése ettől kezdve megállíthatatlanná vált.
1993-ban számos vizsgálat keretén belül a Scharmüller cég a világon elsőként kezdte meg a K80 típusszámmal jelölt, un. vonógolyós vonóbekötéseinek fejlesztését. A fejlesztések és a szántóföldi vizsgálatok kiváló eredményeinek köszönhetően a K80 projekt 1996-ra sorozatgyártásra éretté vált, azonban ekkor még egyetlen traktorgyártó sem érdeklődött a rendszer iránt.
A következetes fejlesztést követően a K80 vonógolyós vonóbekötés rendszert 1999-ben mutatták be a hannoveri Agritechnica kiállításon, számos szabadalom kíséretében. 2005-ben a K80 rendszer megkapta az ISO 24347 szabvány besorolást, és számos traktorgyártó mint első szerelt rendszer is alkalmazni kezdte.
K80-as vonóbekötés
Mint a Scharmüller cég különlegessége, a K80 vonógolyós rendszer lényege az, hogy az egyre növekvő teljesítményű traktorok egyre nagyobb tömegű egy-, tandem- és tridem tengelyes vontatmányokat hordoznak közúton és talajon egyaránt. A vontatmányok megnövekedett vonószem terhelését, és a lassítás és gyorsítás során jelentkező terheléseket, a csapos vonóbekötések már nem képesek hosszú távon biztonságosan elviselni. A K80 vonóbekötés erre a problémára nyújt játékmentes, nagy teherbírású és hosszú élettartamú megoldást.
A K80-as vonószerkezet jelentős támasztóterhelést bír el. További előnye még, hogy nagyobb elfordulási szöget biztosítanak a vontatmánynak, jobb vezetési komfortot valamint gyorsabb vontatmány fel és lekapcsolást biztosít.
Alapvetően a K80-as vonóbekötést nagy rakomány tömegű vontatmányokhoz tervezték, nem különböző talajművelő gépek vontatására.
Nagyon fontos a kapcsolat megfelelő karbantartása! Ennek hiánya idő előtti elhasználódáshoz, akár balesethez is vezethet.
A K80-as kapcsolatnál mire kell, hogy nagyon figyeljünk?
1. Megfelelő kenésre. Napi huzamosabb idejű használat esetén legalább a napi egyszeri zsírzást javasoljuk. Célszerű a kapcsolat szétakasztásával külön a K80-as golyó és külön a vonócsésze zsírzása vagy tehermentesíteni a kapcsolatot, hogy megfelelő mennyiségű zsír a szükséges helyekre eljusson.
2. Szivacsgyűrű állapotának ellenőrzése, szükség esetén cseréje.
3. Illesztési hézag ellenőrzése a leszorító állítócsavarja és a vonócsésze teteje között.
A K80-as vonóbekötéshez kiegészítő K50-es kényszerkormányzás egység is illeszthető, ahol szintén nagyon fontos a K50-es kapcsolat megfelelő karbantartása.
K80-as kapcsolat karbantartásáról következő cikkünkben olvashat.







